martes, 16 de abril de 2013

Bones pràctiques 0 - 3 anys

Una vegada que he vist el dossier de bones pràctiques que està penjat a l'assignatura, he de dir que ha estat molt difícil fer una selecció ja que totes les propostes  m'agraden molt i em quedaria amb totes. 

Ara bé, com hem de triar tres, les que més m'ha agradat són aquelles referides principalment als espais i materials, ja que considero molt important el fet d'oferir als nens uns materials adients dins un espai motivador per tal que el seu aprenentatge sigui significatiu i el puguin traslladar a la seva vida quotidiana. 

Així mateix, no hem d'oblidar mai que els mestres som els referents dels nens en molts aspectes i com a tals, els hem de guiar en tot allò que ens necessitin, per això, els mateixos infants ens aniran fent propostes amb les seves actuacions que mai hem de passar per alt, sinó que hem d'estar atents i observar-los per a després poder oferir-los tot allò que els facin desenvolupar les seves capacitats. 

Així doncs, la meva tria particular ha estat: 

  • La festa de la tardor. M'ha agradat aquesta proposta de bona pràctica ja que considero que és molt necessari que els infants prenguin consciència del sentit del temps, tant el meteorològic com del relatiu al pas del temps horari, setmanal, estacional, mensual, etc.



Penso que aquesta pràctica fa que els infants treballin el temps d'una manera funcional que els faci entendre el pas del temps. Així, amb els nens no només podem treballar la festa de la tardor sinó també la de la primavera, l'hivern i l'estiu de manera que en cadascuna podrem fer ús d'elements quotidians per a ells i els farem partícips del seu propi aprenentatge. Si per exemple estem parlant de la primavera, podem treballar amb els nens tot allò relatiu a les flors, al naixement de la vida i tot això ho podem fer de manera vivencial, com per exemple plantant mongetes que després creixeran i els nens podran veure tot aquest procés assimilant i acomodant (Piaget) tots els seus aprenentatges. 



Aquesta és una bona pràctica que duu a terme la meva tutora de pràctiques ja que en començar aquesta estació, han fet entre tots els nens flors per decorar la classe, papallones que han nascut amb aquesta estació i fins i tot, hem dut a l'aula flors perquè els nens les poguessin olorar, tastar, etc. 





També amb aquest tipus de bones pràctiques els nens van vivint els canvis d'estacions així com el pas del temps, amb l'ajuda també de cançons, poesies, i altres activitats, com per exemple, els nens poden veure que encara que estigui plovent, podem sortir al pati perquè ja no fa tant de fred com a l'hivern, i fins i tot, podem sortir a pisar els bassals que ens ha deixat la pluja al nostre pati. 




  • Materials d'experimentació: Considero que els materials que oferim als nens són primordials perquè realitzin un bon aprenentatge. Així, si ho pensem bé, hem de tenir molta cura amb aquests materials perquè tal i com he aprés al grau, han de ser motivadors i generar noves descobertes que despertin l'interès dels nens cap a les activitats. 

Així com podem treballar amb els nens amb materials estructurats, també considero fonamental que els puguem oferir materials quotidians, casolans, coneguts per ells perquè després puguin traslladar tots els aprenentatges que vagin adquirint a la seva vida quotidiana.


L'altre dia, sense anar més lluny, els jardiners estaven podant un arbre del nostre pati i els varen demanar que si ens podien donar un tros del tronc per experimentar, tocar, olorar...I dit i fet, ens ho varen donar, ho varen posar al mig de la classe i els nens ens contaven les seves experiències, el que sentien, si estava mullat o sec...




En definitiva, qualsevol material pot despertar el sentiment d'exploradors dels nens i els poden despertar la seva curiositat, sempre que aquests siguin funcionals. Per això, sempre dic que les fitxes no ens aporten res ja que no hagués estat el mateix un tronc de fusta pintat a un paper que treballar de manera vivencial amb un vertader tronc de fusta real, que els nens després, en qualsevol moment de la seva vida, poden veure al seu voltant, al seu entorn, i poden traslladar aquell aprenentatge a un moment concret.




  • Espais i materials. Igual que he dit en l'apartat anterior, hem de tenir sempre en compte tant els espais com els materials que oferim als nens perquè aquests han de ser innovadors i motivadors, és a dir, que despertin la curiositat dels nens. 


Per això, considero que una bona pràctica ha de tenir-los sempre en compte ja que en això precisament consisteix una bona pràctica, en oferir bons espais, materials i altres recursos necessaris que ens facin reflexionar per a després innovar i anar canviant tot allò necessari per millorar la nostra pràctica docent.

Amb aquestes tres bones pràctiques que he seleccionat, així com amb qualsevol de les altres que havia en el llistat, podríem perfectament documentar, fonamentar, contrastar, avaluar i prendre decisions que són les característiques d'una bona pràctica.

Tal i com ens diuen Coffield i Edward (2009), és important que tinguem en compte el context, l'alumnat així com les relacions entre ells i el mestre. Per altra banda, tampoc hem d'oblidar els coneixements, el currículum, la pedagogia, l'avaluació, la gestió i planificació i l'aprenentatge docent, és a dir, les habilitats, creences i valors dels professors que han desenvolupat la pràctica.

Les competències treballades en aquest cas serien, des del meu punt de vista serien la identificació de bones pràctiques (4.2) així com la justificació de la meva elecció de bones pràctiques a través de marcs teòrics, que en aquest cas seria tot allò que he estudiat al llarg d'aquests 3 anys de grau (4.1).

Fonts de documentació: 

Equip de mestres de l'escola pública Els Pinetons: El temps del migdia. Revista Infància. Desembre 2007.

SALAS, A; SOLOZABAL A. (2003): Descobrint l'autonomia. Revista Guix d'Infantil, número 11, gener - febrer 2003.

BLASI, M.  (2003): La vida quotidiana de zero a sis anys. Revista Guix d'Infantil, número 11, gener- febrer 2003. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario