domingo, 5 de mayo de 2013

Una bona pràctica!


  • 1.- Descriu una bona pràctica i posa-la un títol. 


ACTIVITATS QUE DESPERTEN LA CURIOSITAT I MOTIVEN ALS NENS




La mestra tutora de l'aula on estic fent les pràctiques sempre pensa moltes activitats adients pels dies de la setmana, i aquestes sempre són diferents i agraden molt als nens, com per exemple, tal i com vaig exposar el dia del seminari, va portar a l'aula diferents tipus de flors perquè els nens les oloressin, les tastaren, les toquessin, etc. 

  • 2.- Grups d'infants, espai, jornada. 


La temporalització de l'activitat va ser d'una hora i varen treballar amb tot el grup classe. 

En primer lloc varen explicar en l'assemblea en què consistiria l'activitat i varen posar unes normes perquè hagués un ambient tranquil·litzador. Aquestes normes varen ser les següents: 

- Els nens sortirien d'un en un a olorar i tocar les flors. 
- Havien de respectar el torn dels seus companys. 
- Havien de dur les mans a l'esquena per olorar i després ja podrien tocar. 
- Cadascú podia dir-nos quin era la que més li agradava. 

Una vegada que varen establir les normes, els nens es varen col·locar en rotllana i varen sortir d'un en un, amb la mà a l'esquena per olorar les flors i ens anava dient quina era la que més li agradava. 

  • 3.- Característiques del grup. 


El grup, com es coneix des de el primer nivell (0-1 any) és un grup molt cohesionat, que treballa conjuntament i s'ajuden entre els nens en tota ocasió. 
  • 4.- Objectius, àrees. 


Pel que fa als objectius, varen ser els següents: 

- Discriminar olors a través d'estímuls sensorials. 
- Tastar i tocar les diferents classes de flors. 
- Conèixer les estacions de l'any. 
- Prendre consciència del pas del temps a través del naixement de les flors. 

En quant a les àrees treballades, serien les següents: 

- Apropament a la naturalesa. 
- Coneixement del medi natural. 
- Tenir cura de l'ambient. 
- Actuació sobre els objectes provocant reaccions, canvis i transformacions, observant i verbalitzant els resultats i emocions viscudes. 

El que es pretén afavorir amb aquesta activitat són els processos de descobriment i representació dels diferents contextos que composen l'entorn infantil a través de la inserció reflexiva i participativa. 

Així, gràcies a aquesta bona pràctica, el nen pot investigar, explorar, identificar i reconèixer sensacions i emocions que li provoquen els sentits. 

  • 5.- Fonaments.


Els fonaments en els quals podem basar aquesta bona pràctica seria la necessitat d'assentar els fonaments que permetin accedir a la informació als infants de manera vivencial i significativa, estimulant-los a mantenir la inclinació per aprendre durant tota la vida. 

També m'agradaria posar de relleu que és molt necessari fer un aprenentatge significatiu i què millor manera de fer-ho amb l'estació de l'any en la qual estem, aprofitant els elements que ens regala per despertar la curiositat dels nens en un entorn real i quotidià. 


  • 6.- Interrogants, dilemes o dubtes. 


Tal i com he dit al títol, pensar diferents activitats que motivin als nens pot ser considerada una bona pràctica però també he de dir que en aquests 3 mesos que duc al centre, mai hem repetit cap activitat, doncs aquesta crítica pot fer que aquesta pràctica no sigui tan bona com jo pensava. 

Així, ja que afirmo que està molt bé pensar diferents activitats, si aquestes ens han donat bones experiències, per què no les repetim? Per què no les fem altre dia incloent, a més a més, altres elements que provoquin noves experiències i descobertes? 

Per altra banda, la mateixa tutora de l'aula em va dir que havia estat una activitat molt difícil pels nens, ja que aquests són massa petits i no eren capaços de reconèixer la majoria dels olors, excepte el del cafè. 

Doncs, jo em pregunto...si l'activitat ha tingut algunes errades, per què no la tornem a fer però amb altres elements? I si la fem amb grups més reduïts? 


  • 7.- Satisfacció o valor del centre. 


La satisfacció o valor del centre va ser bona perquè de cara a la resta d'aules va semblar una activitat molt adient pels nens de la nostra classe, ja que a la resta del centre no se'ls va dir els inconvenients que havien sorgit, com per exemple, que els nens no sabien el nom de les plantes que els havien posat a l'abast. 

  • 8.- Pràctiques que no existeixen. 


Algunes pràctiques sobre les quals he parlat amb els meus companys i que al meu centre no hi existeixen serien per exemple: 

- La creació d'un bon vincle afectiu en el moment del canvi de bolquers. 
- Desenvolupar més l'observació i l'escolta activa. 
- Observar més les activitats dels nens per si ens poden oferir ells mateixos possibles activitats sorgides dels seus interessos. 


Per altra banda, i una vegada exposada aquesta bona pràctica, m'agradaria fer un llistat de criteris que ha de tenir qualsevol pràctica: 

- Hem de partir de les necessitats dels infants. 
- És molt important l'observació i la documentació.
- Practicar l'escolta activa per detectar possibles necessitats dels infants. 
- Respectar el ritme de cada infant, així com la seva identitat. 
- Hem de tenir en compte una bona avaluació i planificació, així com l'autovaluació. 
- La continuïtat de les activitats. Si es poden millorar, o reflexionar sobre elles per innovar. 
- Reflexió. 
- El vincle afectiu. 
- Flexibilitat. 
- Donar el temps necessari. 


Altres ingredients que són necessaris en una bona pràctica serien els següents: 




Per últim, seria interessant fer-nos la pregunta de si les bones pràctiques es poden traslladar a altre centres. 

Respecte a aquest tema, he de dir que penso que sí que es poden traslladar però sempre tenint en compte aspectes tan importants com els grups d'infants, els espais i materials oferits, els recursos econòmics, i sobre tot les ganes del docent de cada centre en particular per fer activitats adients pels nens. 

És a dir, que sí que penso que sí es poden traslladar però son molt els aspectes a tenir en compte.
Així, per exemple, n'Úrsula em va dir que li agradaria molt fer aquesta activitat en el seu aula, o al menys proposar-se-la a la seva tutora, però ens hem de fer algunes preguntes, com ara: Quines errades li poden sorgir, en el cas que la sorgeixin? Reflexionarà per millorar en el cas que hagi inconvenients o que el resultat no sigui l'esperat?, funcionarà? 


Font de documentació: Decret 71/2008, de 27 de juny, pel qual s'estableix el currículum de l'educació infantil a les Illes Balears. 

2 comentarios:

  1. Hola Nacho! Primer de tot, dir-te que enhorabona pel teu blog, ja que trobo que està bastant complert i molt molt treballat.
    En concret amb la bona pràctica, m'agrada molt que sigui aquesta, ja que jo, a l'escola infantil on estic treballant justament ara, hem fet una activitat amb flors amb l'entrada de la primavera, i em va molt bé poder comentar al teu blog per a comparar les dues activitats!!!
    Només em falta per a saber que no sé quants d'anys tenen els teus infants.. Jo, com estic de recolzament, l'he feta amb les dues classes de 1-2 i de 2-3, però va ser diferent de la vostra. M'agrada la vostra proposta, perquè els infants, tranquil·lament, s'atraquen i oloren, treballen l'espera, observen els companys, però tal vegada no m'ha acabat d'agradar això de les mans a l'esquena. Tal vegada perquè a mi m'encanta embrutar-me les mans. Nosaltres vam demanar a les famílies que portessin flors del camp, les posarem, algunes classes al terra i unes altres a la taula, i els infants van poder experimentar amb elles com van voler. Hi havia flors de tota mena!
    Després, nosaltres, vam fer un mural amb les flors. Totes les aules ho vam fer, i em sembla que és una bona manera de fugir de les fitxetes i de tenir una feineta que les famílies puguin veure (ja que els hi agrada tant mirar què han fet els seus infants).
    Torno a repetir, però, que només estic comparant dues maneres diferents de realitzar una activitat amb un mateix material. La teva manera m'encanta, perquè a la meva Escola Inafntil els infants sempre van un poc desbaratats, la veritat. Imagino que també tindrà a veure amb el caràcter de les educadores.
    Per acabar, una altra vegada, donar-te l'enhorabona per la gran feina que fas amb el teu blog!!!! Una abraçada!

    ResponderEliminar
  2. Hola Carmen Sentí!!!!!

    Els nens del meu aula són del 4rt nivell: 2-3 anys. És un grup molt cohesionat ja que duen junts des del primer nivell (0-1 any) i treballen molt bé de manera col·laborativa.

    Això de dur les mans a l'esquena és perquè al principi, la tasca consistia només en olorar les plantes i flors perquè el que volíem era treballar només el sentit de l'olfat. I com que els nens sempre volen tocar tot, la mestra va considerar una bona idea posar com a norma dur les mans a l'esquena.

    Més tard, després de finalitzar amb aquest sentit, va venir el sentit del tacte i ja si que varen poder tocar i tastar les plantes, per tant, ja no havien de dur les mans a l'esquena, sinó que podien fer el que volguessin.

    Moltes gràcies per donar-me ànims amb el meu bloc i espero que t'hagin servit les meves aclaracions.

    Un besazo muy pero que muy fuerte de parte del Nachete!!!!

    muaaaaaaaaaaaaaaaaaks

    ResponderEliminar