lunes, 4 de marzo de 2013

Observació d'aula real

L’observació de la qual vaig a parlar ha tingut lloc avui dilluns 4 de març a la meva classe dels tambors, al racó de pintura. 

Ha començat a les 10 del matí i ha acabat a les 11.15. L’explicació de perquè ha tingut una durada tan llarga és perquè han passat tots els de la classe nens pel racó. 

Abans de començar l’activitat i tal i com m’ha dit na Kika (la meva tutora del centre) havíem planificat tot per no deixar pas a la improvisació perquè encara que només anaven al racó de tres en tres, els altres nens es quedaven en altres racons i a més a més, com tenim a l’aula un nen amb Necessitats Educatives Especials, no podem deixar de banda a la resta dels nens. 

Així doncs, en primer lloc hem preparat el racó amb la taula tapada amb cartolina marró per no embrutar-la. Hem posat els pots de pintura amb els rodets i un full per a cada nen amb el seu nom i la data. Per tant, teníem tot preparat en quant a l’espai i als materials.

Abans de començar l’activitat, a l’assemblea, hem comunicat als nens que anirien al racó de pintura i els hem donat una sèrie de consignes com són: que havien de posar-se les bates de plàstic per pintar, que els donaríem rodets per pintar i que seria una activitat lliure, és a dir, podien pintar tot el que volguessin.

Per tant, l’activitat ha estat lliure, en petit grup i es tractava de desenvolupar la creativitat dels infants així com la psicomotricitat fina amb diferents materials i colors. 

Després de l’actuació de cada grup, hem apuntat a la pissarra els noms dels nens que han passat pel racó i anàvem posant una creu en cadascú per cerciorar-nos que tots els nens farien l’activitat. 

Observacions que he fet han estat per exemple: quin mà utilitzen? Fan ús de ambdues? Suporten el full amb la mà? I cada observació que feia, l’anava apuntant en un diari que faig tots els dies a classe. 

Per altra banda, el fet de decidir que només anessin tres nens cada vegada ha estat per diverses raons però per exemple una d’elles és perquè com era jo, que estic fent les pràctiques, el que dirigiria la sessió, na Kika ha pensat que seria millor no fer-la amb més nens per no embolicar-me massa. Així també, hem pres aquesta decisió perquè així és més fàcil per als nens i no s’entretenen entre ells mateixos.

En quant a aquest punt, na Kika m’ha fet l’aclariment que si hagués estat ella la que hagués fet l’activitat, potser hauria ficat cinc nens o sis com a màxim. 

Una de les consignes que m’ha fet la meva tutora és que havia d’anar amb cura ja que els nens, per norma general, mullen massa el full i per tant el rompen. Així, quan veia que ho havien mullat massa, els preguntaven si ja havien acabat i si volien anar a altre racó per deixar pas a altre company.

Per altre costat, com que a l’aula tenim un nen amb NEE com he dit abans, hem aprofitat que només quedava un company per fer l’activitat i en aquesta ocasió només han anat dos companys.

Al nen amb NEE sí que hem hagut de dirigir-lo una mica ja que té dèficit en la visió, té sordesa i, encara que avui dia no té un diagnòstic, presenta segons les proves fetes fins ara, un Retard mental greu. No obstant això, li hem donat el rodet i el full per pintar i així com al principi ha pintat amb el rodet una mica, al final ha començat a ficar els dits dins els pots i s’ha posat a pintar amb ells.

En aquest sentit he pogut observar que quan tenia els dits amb pintura, els movia, tocava i es mirava les mans. Així mateix semblava que provava les diferents textures de les pintures i el contacte amb el full.

Altra observació de la qual vull deixar constància és que el company que ha compartit taula amb aquest nen, al començament no volia anar a pintar, però na Kika m’ha ajudat i ha reconduït la situació. Així doncs, li hem dirigit cap al racó i aprofitant la relació afectiva o vincle afectiu que el nen té amb la seva mestra, l’hem introduït al racó i s’ha posat a pintar tot sol, gaudint de l’activitat sense cap problema.

Una vegada que els nens acabaven de pintar, els hem donat la consigna que havíem de llevar-se la bata i anar a rentar-se les mans. Doncs també hem treballat a part de tot el que he posat fins ara, els hàbits d’higiene. 

Després dels hàbits d’higiene he penjat cada dibuix en la corda que tenim a l’aula per a tal fi per tal que es sequessin i així, demà, posarem cada dibuix fora de la classe perquè tothom els pugui veure: pares, resta dels companys, personal del centre, etc.

Per últim i per acabar la sessió, hem fet una assemblea en la qual cada nen ens ha dit el que havia pintat: per exemple, la lluna, el sol, el mar, etc. 

En definitiva, ha estat una activitat molt interessant de la qual he aprés i gaudit molt i a més a més he pogut observar, documentar i representar. Per tal de deixar constància de tot allò que he exposat en aquesta entrada, he fet un glogster amb les imatges més significatives.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario