martes, 11 de junio de 2013

Valoració del Bloc

Per començar he de dir que la meva valoració del bloc és molt positiva ja que per un costat m’ha servit per poder veure tots els meus progressos i la meva evolució, no només en quant a l’hora d’escriure, sinó a l’hora de reflexionar, cercar bibliografia, aprendre a triar les competències treballades, així com també m’ha servit per poder compartir amb tots els meus companyes de les tres illes les meves inquietuds i reflexions.

"La escritura reflexiva potencia el pensamiento original en el propio sujeto, así como la asimilación profunda de ideas o saberes generados por otros" (Mendoza, 2004). 

Aquesta forma de treballar m'ha semblat molt bona ja que al llarg de tot el quadrimestre he pogut veure com he anat aprenent a millorar les meves reflexions, a contrastar-les, així com, gràcies a poder compartir els blocs amb altres companys, he pogut anar agafant idees en quant a les entrades i en quant a les idees que m’han anat aportant. Per això penso que ha hagut una bona evolució en els meus escrits reflectius i estic molt satisfet en quant al desenvolupament del meu bloc.

El bloc m’ha permet, tal i com es diu la lectura del mòdul 1:

  •       La creació de continguts en resposta a les activitats de l’assignatura, ja que a més a més, se’ns anava guiant sobre les competències que havíem de treballar i això ha facilitat la tasca.

  •      L’expressió d’opinions i reflexions, emprant diversos formats, ja que he utilitzat altres eines que mai havia utilitzat com ara: el slideshare i penjar un moviemaker al youtube. 

  •     Tots aquests aprenentatges m’han ajudat a fer entrades cada vegada més completes i a més a més, he de dir que no ha estat una tasca difícil sinó que l’he gaudeix molt.

  •    La contextualització de l’assignatura tenint en compte tres aspectes primordials: bloc, reflexió i competències. Doncs, així com al començament de l’assignatura semblava difícil entendre el que se’ns demanava, cada dia que passava em semblava més fàcil dur-la a terme perquè se’ns guiava amb les competències i amb les reflexions, gràcies als feedbacks de les mestres de l’assignatura. Encara que he de dir que hauria estat més bé si hagués tingut més feedbacks, però també entenc que som molts alumnes i que hauria estat una tasca molt difícil. 

A més a més, el fet d’haver d’etiquetar les activitats posades al bloc amb les competències professionals oferides per les mestres, ha fet que prengués consciència del procés que he dut a terme, de les meves conquestes i de tot allò que podia millorar. Així, en aquest sentit, no ha estat un procés de seguir una línea fixa en quant a la tria de competències, sinó que havíem de triar entre elles les que més adients ens semblaven segons la competència desenvolupada i els escrits de l'entrada. 

Per altra banda, el bloc ha fet que tingués un rol actiu i interactiu ja que no m’he conformat amb posar les entrades que se’m demanaven sinó que he afegit unes altres que o bé considerava adient posar-les o bé pensava que podrien aportar algun aspecte important als meus companys, o fins i tot, perquè el bloc és com un diari al que podem anar quan vulguem i per tant, si posava entrades que jo volia, sempre les tindré en el bloc per recuperar-les quan vulgui o quan les necessiti.

Altre punt a tenir en compte va ser la recomanació de les mestres de l’assignatura sobre que el bloc fos públic. En un primer moment el vaig fer privat perquè pensava que si penjava alguna foto d’algun nen podria ficar-me en un embolic, però després, vaig decidir la millor opció: fer el bloc públic, sense posar fotos dels nens i així poder compartir totes les meves reflexions amb els companys.

Per últim, i en quant al bloc i als continguts de l’assignatura, aquell m’ha servit per reflexionar sobre la meva actitud en una situació donada, com per exemple, davant de l’observació de una pràctica dolenta, he pogut reflexionar i intentar pensar en el perquè d’aquella pràctica, si s’hagués pogut millorar, com ho hauria fet jo...

També he pogut plasmar el que han fet els alumnes en aquests 4 mesos, així com els sentiments que he tingut en determinades situacions, com per exemple, quan estava a l’equador de les  pràctiques, em vaig sentir esgotat i molt cansat, i això es va reflectir en el meu caràcter i en la forma de veure les tasques de la meva tutora d’aula, i després, gràcies al bloc, vaig poder veure tota la meva evolució, trobar sentit a aquells moments d’angoixa (estava molt cansat per les pràctiques i per la meva feina com a cambrer) i comprendre perquè havia actuat en determinats moments d’una manera tan crítica destructiva. Així, després d'autoanalitzar-me i fer autocrítica, em vaig adonar que el problema estava en jo mateix i que havia de canviar la meva actitud cap a una mirada més reflexiva i més respectuosa. 

Això ha estat un dels meus grans aprenentatges: intentar ser més objectiu i veure les coses des de més perspectives, no només des d’una i a més a més, tirant sempre cap a mi, sense veure que el problema també pot estar dins de mi.

Per això, he de dir que estic totalment d’acord amb el que ens diu Korthagen (2001), que considera que la pràctica és el punt de partida pel mestre i defensa que la realitat de les aules no és un lloc on s’aprenen trucs per resoldre problemes, sinó que és el lloc on s’analitzen situacions, els dilemes, la forma en què es posen en relació els nostres valors educatius i les nostres pràctiques. I una de les vies per articular aquesta actitud reflexiva és l’escriptura, que gràcies a aquesta assignatura, ho hem pogut dur a terme gràcies a aquest bloc, canviant molts aspectes que no m'agradaven de jo mateix a través de la reflexió interna. 

Així doncs, per acabar amb aquesta valoració del bloc, tal i com he dit al principi de l’entrada, ha estat una experiència molt positiva i enriquidora, en la qual he pogut compartir les meves reflexions amb els companys i he pogut aprendre a escriure-les millor gràcies a la teoria donada en aquesta assignatura.

La millor forma d’acabar amb aquesta entrada és posant una cita que em sembla molt completa i que resumeix tot el que he exposat fins ara:

L’escriptura reflexiva és un dels instruments més potents per ajudar a aprendre i per ser capaços de seguir aprenent al llarg de la vida” (Miras, 2000). 


PD: Volia donar l'enhorabona als meus companys de les tres illes pel gran treball que han fet en els seus blocs al llarg d'aquests 4 mesos. 


Les competències que he treballat en aquesta entrada són la 1.1, perquè gràcies a aquesta eina del bloc he hagut de cercar i accedir a dades i recursos existents per resoldre les activitats (altres blocs, altres assignatures, pàgines web...) que es plantegen al Pràcticum I i a l'assignatura; per altra banda he accedit i revisat altres blocs i experiències per ampliar la meva formació (1.3). 

No hay comentarios:

Publicar un comentario